Archiwum bloga

czwartek, 24 czerwca 2021

Otwarta brama cmentarza

 



Pamięć o ofiarach jest powinnością.

Niesienie tej pamięci dalej – jest naszą micwą.

Micwa – to po hebrajsku obowiązek, powinność.

Nie ma tu, na miejscu potomków ofiar Holokaustu. Zazwyczaj nie ma. To my zatem powinniśmy dbać o pamięć o dawnych sąsiadach.

Otworzyliśmy wczoraj (20 czerwca 2021 r) bramę mieleckiego cmentarza żydowskiego na ulicy Traugutta po raz pierwszy dla mielczan.

Odpowiedziałam na zaproszenie Adama Bartosza, prezesa Komitetu Opieki nad Zabytkami Kultury Żydowskiej w Tarnowie, aby odbyło się takie wydarzenie w ramach Galicjaner  Sztetl – Dni Pamięci Żydów Galicyjskich. Odpowiedziałam z dumą i wzruszeniem. Czy mogłabym się spodziewać czegoś takiego jeszcze w styczniu 2020 r. ? Nie.

Wtedy cmentarz wyglądał jak dżungla, a ja nie miałam pojęcia czy znajdę chętnych do jego porządkowania. Ale znaleźli się dobrzy mielczanie.

Znaleźli się i doprowadziliśmy go do takiego stanu, że wczoraj mogliśmy otworzyć bramę i zaprosić gości. Cieszę się, że w spotkaniu wzięły udział osoby, które były na cmentarzu po raz pierwszy. Że poznały to miejsce, jego historię, to co robimy.

Niech ta otwarta brama symbolizuje otwarte serca i otwarte umysły. Wciąż w takie wierzę.

 

W pierwszej części spotkania opowiedziałam nieco o cmentarzach żydowskich w Polsce i zwyczajach pogrzebowych oraz opowiedziałam o cmentarzu na ulicy Traugutta.

W drugiej części spotkania Stanisław Wanatowicz opowiadał o historii Żydów Mieleckich.

 

Przywiozłam swoje zdjęcia z wystawy Sztetl Mielec bo jak sądzę nie wszyscy mielczanie ją widzieli. Zrobiłam trochę odbitek, z których zrobiłam taką galerię „Pod chmurką”.

„ Trzykrotnie umarli kirkutu: śmiercią, rozbitym nagrobkiem, zapomnieniem” Piotr Matywiecki Kalkomania.

Nie pozwolimy na zapomnienie.

Zachor

Izabela Sekulska


https://hej.mielec.pl/pl/11_wiadomosci/63465_otworzyli-brame-zapomnianego-cmentarza-zydowskiego-przy-ul-traugutta-foto-.html



iskabelamalecka@gmail.com









Izabela Sekulska


iskabelamalecka@gmail.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Twarze mieleckiego sztetla: Listy do Pelusi. Rodzina Lichtigów

  Zdjęcie pocztówki pochodzi ze strony United States Holocaust Memorial Museum  - Mel Lichtig Papers Czytanie cudzych listów jest   jak podg...