Archiwum bloga

piątek, 12 listopada 2021

Twarze mieleckiego sztetla: Abba Fenichel - artysta z Mielca


                                 Abba Fenichel, zdjęcie pochodzi ze strony www.gallery.co.il



Najsłynniejszy artysta pochodzący z Mielca, a mało tutaj znany. 

Uważany za jednego z najwybitniejszych malarzy w Izraelu.

Kiedy Jacek Krawczyk wystąpił z inicjatywą, aby skwer w pobliżu rodzinnego domu Fenichela, nazwać jego imieniem, protestowano. Poddawano w wątpliwość, że urodził się właśnie w Mielcu. Bez wątpienia urodził się właśnie tutaj i jest na to wiele dowodów.

 

Abba Fenichel przyszedł na świat 13 listopada  1906 roku. Był najmłodszym dzieckiem  Izaaka Fenichela (urodzonego 8 grudnia 1869 roku w Tarnobrzegu) i jego żony Heny z domu Ostro (urodzonej 7 listopada 1869 roku).

 Małżeństwo doczekało się sporej gromady dzieci:  Abby, Szymona (urodzonego 13 lutego 1897 roku), Eliezera (Leizora, urodzonego  4 maja 1905 roku), Mosesa  Arona (urodzonego 15 września 1899 roku) i Estery (urodzonej w 1895 roku). Wiele źródeł podaje, że Abba był czwartym dzieckiem Izaaka i Heny. Z nieznanych mi powodów pomija się fakt istnienia Mosesa Arona. Na próżno szukać takich informacji na polskojęzycznych stronach w Internecie, nie ma również tej informacji w biogramie Abby na stronie Ghetto Fighters House. Bez wątpienia  Moses był jeszcze jednym dzieckiem Fenichelów - są na to co najmniej dwa niezaprzeczalne dowody -  powojenna karta rejestracyjna, która znajduje się w Żydowskim Instytucie Historycznym, w której Moses podaje imiona rodziców: Izaak, Hena oraz dokument znajdujący się w Archiwum Państwowym w Rzeszowie, tyle tylko, że ten dokument jest wydany na nazwisko Ostro Moses Aron. Podobnie jest z dokumentami wydanymi na inne dzieci Fenichelów: Szymona, Elizera i Esterę. Dlaczego? Przypuszczalnie małżeństwo w chwili kiedy rodziły sie ich dzieci, było jedynie po ślubie rytualnym, który nie został zarejestrowany w odpowiednim urzędzie. Dzieci zrodzone z takiego związku traktowano jako nieślubne i nosiły one nazwisko matki. Być może związek został w końcu zalegalizowany  w świetle prawa skoro w późniejszym czasie dzieci posługiwały się już nazwiskiem Fenichel. Brat Izaaka, Izrael Hirsch i jego żona Gitla zalegalizowali związek w urzędzie dopiero w 1932 roku. Może podobnie było z Izaakiem i Heną?

W Spisie Żydów sporządzonym przez mielecki Judenrat, przy nazwisku ojca Abby w rubryce zawód figuruje zapis malarz. W istocie Izaak był malarzem, chociaż bez formalnego artystycznego wykształcenia. Był autorem polichromii w mieleckiej synagodze, która została  spalona przez Niemców 13 września 1939 roku, oraz najprawdopodobniej  w synagodze w Dąbrowie Tarnowskiej. Polichormie te można podziwiać do dzisiaj. Istnieje jednak wątpliwość czy to na pewno dzieło mielczanina. O autorstwo polichromii "podejrzewa się" również nieznanych włoskich mistrzów lub malarzy z Buska (takie informacje można znaleźć w Internecie). Potwierdzeniem teorii, że to jednak Fenichel może stać za zdobieniem dąbrowskiej synagogi, jest wspomnienie Izaaka Stieglitza, byłego mieszkańca Dąbrowy Tarnowskiej zawarte w  książce Jerzego Rzeszuto Żydzi Dąbrowscy, któremu jego ojciec Jakub, opowiadał, że synagogę budowali Włosi, ale jej wnętrze malowali bracia Fenichel z Mielca. Faktycznie brat Izaaka również był malarzem i twórcą polichromii. Tego można dowiedzieć się z książki mielczanina Marka Verstandiga I rest my case. Mark wspomina, że polichromia mieleckiej synagogi była dziełem Izaaka i jego brata Jisroela (Izraela) Hirsza, a obydwaj panowie byli utalentowanymi malarzami. Ich obrazami były pokryte ściany synagogi i jej sufit. Były to głównie motywy z Tory.  Mark wspomina ponadto, że Fenichelowie dekorowali również dom Verstandigów. Fenichelowie byli stałymi gośćmi w domu Verstandigów, a Jisroel był traktowany prawie  jak członek rodziny. Zwykł przychodzić do Verstandigów po porannej modlitwie i spędzał dużo czasu pijąc herbatę,  i jedząc kanapki, zwłaszcza w zimowe dni.  

 Jisroel, syn Malki i Liebera był mężem Beili Hindy Rubin (nazwisko matki) Isser (nazwisko ojca), córki Gitli Bruchy. Małżeństwo posiadało dzieci: Chanę urodzoną około 1898 roku, po mężu Zucker, Chawę urodzoną 15 marca 1899 roku w Mielcu (zmarła w 1977 roku w USA), Feiwela (Feiwischa) urodzonego 18 (lub 8) lutego 1905 roku w Mielcu, Pinkasa urodzonego 25 stycznia 1907 roku w Mielcu (jego żoną była Chana Gross), Josela.


 Żydzi pochodzący z Mielca  w spisywanych po wojnie wspomnieniach określali polichormie w mieleckiej synagodze, jako absolutnie niezwykłe.

Przy nazwisku starszego brata Abby, Szymona we wspomnianym wyżej Spisie, figuruje zapis malarz szyldowy. Malarzem byli również Moses oraz syn Jisroela Hirscha, Pinkas.

Rodzina Fenichelów mieszkała w Mielcu przy ulicy Wąskiej 16, sąsiadującej z mielecką synagogą. Mały, żółty domek Fenichelów stoi w Mielcu do dzisiaj, a niewielki skwer w jego pobliżu  z inicjatywy wspominanego Jacka Krawczyka nosi  imię Abby Fenichela. Rada Miejska przychyliła się do wniosku inicjatora na sesji w dniu 9 lutego 2017 roku.

 

Abba bez wątpienia odziedziczył talent po ojcu.

W 1920 roku rozpoczął naukę w mieleckim   Gimnazjum, które ukończył w 1929 roku. W Mieleckiej Księdze Pamięci M.Keit wspomina, że wśród jego kolegów był  A. Fenichel, z uśmiechem przyklejonym do ust. Abba był osobą niezwykle aktywną jeśli chodzi o życie społeczne Mielca. Udzielał sie jako sportowiec, sędzia piłkarski, reżyser.

CBJ, 1930 r., wspominany w tekście Messinger z Krakowa, to urodzony w Mielcu aktor, który zagrał w filmie Dybuk, patrz: tekst na blogu: Twarze mieleckiego sztetla: Michael Messinger, aktor, który zagrał w Dybuku

Wkrótce po zdaniu egzaminów maturalnych Abba rozpoczął studia na wydziale filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego (rok akademicki 1929/1930). 

Mark Verstandig w swojej książce I rest my case wspomina, że na I roku  swoich prawnicznych studiów mieszkał w pokoju z Abbą Fenichelem. Mark był młodszy od Abby, kiedy zaczynał studia Abba był już bliżej  ukończenia edukacji.

To fragment wspomnień Marka z okresu wspólnego mieszkania z Abbą:

Praca tragarza była tradycyjnym żydowskim zajęciem. Naszym tragarzem w Mielcu był reb Abraham Birnbaum, pobożny, brodaty Żyd z pejsami, noszący tradycyjny czarny kaftan i aksamitny kapelusz. Miał półroczny bilet kolejowy na linię Mielec-Kraków. Przez pięć dni w tygodniu, od niedzieli do czwartku, reb Abraham był w drodze. Żydzi z prywatnymi lub biznesowymi powiązaniami w Krakowie zostawiali paczki w jego pokoju, a o drugiej nad ranem żydowski dorożkarz zabierał go i jego ładunek paczek na dworzec konną dorożką. O trzeciej wsiadał do pociągu do Dębicy, około trzydziestu kilometrów od Mielca, gdzie przesiadał się do pociągu do Krakowa. Pomiędzy Dębicą a Krakowem drzemał, pilnując swoich paczek. O świcie zakładał tałes i tefilin i odmawiał poranne modlitwy w pociągu. Rozładowując paczki w Krakowie, Reb Abraham wynajął na cały dzień dorożkę; po dostarczeniu przesyłek zabrał towary, które zamówili sklepikarze w Mielcu.

Biorąc pod uwagę, że podróż powrotna do Krakowa, która wiązała się z godzinnym opóźnieniem w Dębicy, zajęła około 10 godzin, reb Abraham pracował około 20 godzin na 24, pięć dni w tygodniu - czyli około 100 godzin tygodniowo - aby ledwo wiązać koniec z końcem w ciemnym mieszkaniu składającym się z jednego pokoju i kuchni.

Każdego poniedziałkowego ranka sporo studentów czekało na moją paczkę z Mielca, którą Reb Avraham przywiózł z Mielca. Duży, okrągły bochenek chleba zawsze był zjadany w ciągu jednego, dwóch dni. Poza moimi współlokatorami, Abą Fenichelem i Kalbem, sporo sąsiadów regularnie wpadało na przekąskę. Ale żaden z nich nie mógł się odwdzięczyć, ponieważ nie dostawali paczek z domu. Ogólnie rzecz biorąc, byli w lepszej sytuacji niż ja, ponieważ byli biedni: otrzymywali stypendia i byli zwolnieni z całości lub części opłat za akademik; płacili ulgowe stawki za posiłki w mesie lub jadalni; a jeśli pracowali w kuchni lub jako kelnerzy, dostawali dwa darmowe posiłki dziennie1.



Zdjęcie: archiwum ASP

Abba nie skończył filozofii, po roku przeniósł się na Akademię Sztuk Pięknych. Tam studiował na wydziale malarstwa i rzeźby, w szkole rysunku u profesora  Władysława Jarockiego, a następnie  w szkole malarstwa i grafiki u rektora Akademii, profesora Wojciecha Weissa. 24 lipca 1935 roku zakończył edukację na Akademii Sztuk Pięknych. Prawdopodobnie właśnie tam poznał swoją przyszłą żonę.

 zdjęcie: https://www-hamichlol-org-il.translate.goog/%D7%90%D7%91%D7%90_%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%9B%D7%9C?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl

Przed II wojną światową był zmuszony przenieść się do Tarnowa, gdzie uczył rysunku w gimnazjum żydowskim  w roku szkolnym 1934/1935. W 1937 roku  właśnie w Tarnowie wystawiał swoje prace.

14 lutego 1937 roku wziął ślub z Fryderyką Sternberg urodzoną 7 grudnia 1909 roku w Krakowie, córką Leiba, kupca i Rebeki, również malarką (studiowała w klasie profesora Jarockiego i profesora Mehoffera).

Niewiele wiadomo o Fryderyce.  Najpierw uczyła się w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Krakowie. Na pewno była członkinią Krakowskiego Zrzeszenia Żydowskich Artystów (było w nim 11 kobiet).  Wzięła udział w ostatniej przed wojną wystawie członków Stowarzyszenia, otwartej w maju 1939 roku. Jak wspominała Krystyna Treibicz, krakowianka zamieszkała po wojnie w Izraelu, Fryderyka po studiach została zatrudniona w Prywatnym Żydowskim Gimnazjum Żeńskim Towarzystwa Oświatowego  w Krakowie Nasza Szkoła, otworzonym w 1937 roku. Szkoła funkcjonowała przy ulicy Starowiślnej. Fryderyka była ulubioną nauczycielką Krystyny.

 Była „wspaniałą nauczycielką, dobrą i ciepłą osobą – takimi słowami w rozmowie z autorką  pracy Malarki, rzeźbiarki i graficzki Krakowskiego Stowarzyszenia  Żydowskich Artystów (1931-1939) Nataszą Styrną Krystyna Treibicz wspominała Frydę Sternberg po osiemdziesięciu latach.  Fryderyka uczyła malarstwa i rysunku oraz szycia.


Na pewno została wysiedlona z Krakowa, mniej więcej w sierpniu 1940 roku. W protokole z wysiedlenia napisano, że była dyrektorką szkoły.



Fryderyka Fenichel, AP Kraków

źródło: centralna biblioteka judaistyczna, Fryderyka Fenichel podczas wojny

Zbiory: cbj


 źródło: AP Kraków

 Abba Fenichel, również członek Zrzeszenia Żydowskich Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy dwukrotnie brał udział w  wystawach przygotowanych przez członków Zrzeszenia, w lutym i w maju 1939 r.







Powyższe pracę znajdują się w Muzeum Narodowym w Krakowie
Zbiory Muzeum  Krakowa

Zbiory Muzeum
 Krakowa

 Małżeństwo mieszkało przy Placu Wszystkich Świętych 11 w Krakowie.

Jak podaje Andrzej Krempa w rękopisie III wydania Zagłady Żydów Mieleckich:

Malował martwe natury i sceny rodzajowe. Ulubiony motyw jego twórczości stanowiły dzieci. Wysokimi walorami wyróżniały się jego czarno-białe prace graficzne (drzeworyty, litografie, akwaforty i akwatinty). Wykonywał również rysunki tuszem. Często podejmował tematykę społeczną i antywojenną, zwłaszcza po 1939 r. Wziął udział w konkursie na odrestaurowanie renesansowej synagogi w Tarnowie. Spośród siedemnastu zgłoszonych propozycji, jego projekt zajął drugie miejsce.2.

 

 Fenichel  już na początku wojny znalazł się na terenie ZSRR. Ten fakt potwierdza Rejestr Osób Represjonownyach Instytutu Pamięci Narodowej. Aresztowany w 1940 roku, zesłany do Kazachstanu,  po dwóch latach został zwolniony. Zamieszkał w Kijowie, pracował jako scenograf w miejscowych teatrach. W ZSRR wojnę przeżył również jego brat Moses. W styczniu 1946 roku zarejestrował się w Komitecie Żydowskim w Łodzi.  W ankiecie podał imiona rodziców: Izak, Hena i miejsce zamieszkania przed wojną: Mielec. Nie należy mylić go z Mosesem Fenichelem urodzonym w 1920 roku w Mielcu, OD-manem z mieleckiego obozu, późniejszym więźniem obozów w Płaszowie, Flossenburgu i Dachau.

 Po wojnie Abba Fenichel powrócił do Polski i został ilustratorem  wydawnictw Żydowskiej Komisji Historycznej w Krakowie (Komisja przekształciła sie potem w Żydowski Instytut Historyczny).

W tym czasie intensywnie poszukiwał swojej rodziny. Niestety członkowie jego rodziny stracili życie w czasie wojny. Ojciec został zastrzelony w Berdechowie pod Mielcem, a matka,  brat i bratowa Cyla, żona adwokata Leizora Fenichela oraz siostra Estera, zginęli jak większość mieleckich Żydów w obozach zagłady. Nieznany jest los Eliezera, który prawdopodobnie zmarł lub został zamordowany w ZSRR. Jego żona Cyla z domu Reich była kuzynką ocalałej z Zagłady Friedy Verstandig, która po wojnie złożyła świadectwo dot. Cyli w Yad Vashem. W świadectwie  Frieda napisała, że Cyla została zastrzelona podczas transportu do Dubienki.  W świadectwie złożonym w Yad Vashem Abba napisał, że jego siostra Estera Goldstein  zginęła w Bełżcu.  Żona artysty została w rozstrzelana w 1943 roku. Według jednych źródeł w Bronowicach Małych, według innych w Nowym Sączu, jeszcze innych, w Płaszowie (śmierć w obozie w Płaszowie potwierdzają dane ze strony IPN straty). W świadectwie złożonym w Yad Vashem sam Abba napisał, że stało się to w okolicach Krakowa i że przebywała po aryjskiej stronie.

Wojny nie przeżyli również członkowie rodziny stryja Abby - Jisroela Hirscha.

 Na stronie internetowej www.krakowjewishheritage.pl znajduje się informacja, że 3 sierpnia 1946 roku Abba Fenichel był zameldowany wraz z Mosesem Fenichelem  przy ulicy Sarego 18 w Krakowie. Potwierdzają to karty rejestracyjne znajdujące się na stronie Instytutu Yad Vashem. 

W tym czasie w twórczości Abby dominował tragiczny los Żydów. Po wojnie miał wystawę swoich prac w Krakowie. Siedem jego prac zakupiło Muzeum Narodowe w Krakowie.

W 1946 roku był jednym z artystów, których prace pokazano na Wystawie Niezależnych (Gwiazdkowej) w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wystawiono jego grafikę pt: Kwiaty.


Fragment katalogu wystawy, MN Kraków

źródło: Yad Vashem



Sarego 18, Kraków, w tym domu mieszkali Abba z Mosesem, zdjęcie: Internet


Po uzyskaniu  tragicznych wiadomości o śmierci najbliższych,  zrozpaczony Fenichel postanowił wyjechać do Palestyny, gdzie tworzyło się państwo Izrael.  Wkrótce po wyruszeniu z włoskiego portu w kwietniu 1947 roku (statek She’ar Yashuv),  Abba znalazł się w obozie dla emigrantów na Cyprze. Statek został zatrzymany przez władze Wielkiej Brytanii. Dopiero w czerwcu 1948 roku (po 15 miesiącach pobytu na wyspie) udało mu się dostać do Izraela, gdzie się osiedlił. Podczas jego pobytu na Cyprze powstały liczne prace, rysunki i obrazy, które ukazywały codzienne życie imigrantów.

W Izraelu zamieszkał z drugą żoną Rachelą  z domu Bloch. To właśnie z Rachelą wyruszyli w podróż do Palestyny.

Rachela była kobietą z bolesną przeszłością. Urodziła się 9 lutego 1909 roku w Łącku, jako córka Israela. W 1930 roku wzięła ślub z Wigdorem Pomaranzem, pochodzącym z ortodoksyjnej rodziny żydowskiej. W 1930 roku urodziła syna Hilela. W 1938 roku małżeństwo wzięło rozwód (prawdopodobnie przyczyną rozwodu był fakt, że Rachela się zakochała).  Rozwód przypłaciła rozstaniem z synem, taka była widocznie cena wolności. W Nowym Sączu wzięła kolejny ślub, z Dawidem Treibiczem, urodzonym w 1910 roku, złotnikiem.  W 1939 roku małżonkowie znaleźli się we Lwowie, a potem zostali zesłani na Syberię, gdzie Dawid zmarł. Ocalała Rachela zamieszkała po wojnie w Krakowie, gdzie poznała Abbę i oboje podjęli decyzję o wyjeździe z Polski. Nie mieli dzieci. Syn Racheli nie przeżył wojny. Można powiedzieć, że straciła go ponownie. Śmierć dziecka była dla niej zbyt dużą traumą. Nie zdecydowała się już na posiadanie potomstwa.

 Abba początkowo pracował w szkole kształcącej nauczycieli sztuki w Tel Awiwie, a następnie założył Instytut Malarstwa i Rzeźby w Bat Yam. Zajmował się ilustrowaniem książek, był wieloletnim współpracownikiem periodyków Davar i Davar Leyeladim ( w latach 1949-1974).  Współpracował również z wieloma teatrami. Był ważną postacią w systemie edukacji artystycznej w Izraelu. Dał początek pokoleniu nauczycieli kochających sztukę. Kształcił wielu nauczycieli w zakresie edukacji artystycznej w Narodowym Seminarium Nauczycieli Sztuki. Opublikował liczne albumy o różnorodnej tematyce. Jego dorobek artystyczny obejmuje  również zilustrowanie 25 książek. 

 Przeszedł na emeryturę w 1974 roku.

 

Jego prace znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i publicznych.

W Polsce sporo prac znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie (między innymi Akt kobiety ze szmacianą lalką), w Muzeum Historycznym w Krakowie  (Portret Chłopca) oraz muzeum w Bieczu (Portret Kazimierza Bochniewicza, asesora sądu grodzkiego w Mielcu). Żydowski Instytut Historyczny jest w posiadaniu portretu Mordechaja Anielewicza namalowanego przez Fenichela. Kilkadziesiąt jego grafik znajduje się w bibliotece Akademii Sztuk Pięknych.

 Największy zbiór prac Abby Fenichela posiada Getto Fighter’s House w Jerozolimie, ponad 170 obiektów, są to głównie grafiki o tematyce Holocaustu. Ponadto prace Abby znajdują się:w Akademii Malarstwa Besaleel –   w Jerozolimie, Ein Harod Museum, Muzeum Sztuki w Omaha –  w Stanach Zjednoczonych. W Muzeum  Historii Regionalnej w Mielcu znajduje się  grafika Abby Fenichela - Bałaguła. Jeden z rysunków ze zbiorów Muzeum prawdopodobnie jest również autorstwa Fenichela (Portret kobiety). W 2022 r. Muzeum nabyło jeszcze jedną pracę Abby Fenichela (bez tytułu).

zbiory Żydowskiego Instytutu Historycznego
 

Ciekawostką jest fakt, że Fenichel prawdopodobnie przyjaźnił się z M. Chagallem. Narysował nawet jego portret. Pogłoski o przyjaźni z Chagallem rzeczywiście mogą być prawdziwe. Dzięki uprzejmości osoby z rodziny Fenichel, miałam okazję obejrzeć podanie  o wizę skierowane przez Fenichela do konsulatu Francji z sierpnia 1937 roku. Abba mieszkał wówczas w Krakowie przy Placu Wszystkich Świętych i pragnął wyjechać do Francji na  okres 10 miesięcy.



Fenichel stworzył grafikę (chociaż najprawdopodobniej nie był świadkiem wydarzeń) przedstawiającą płonącą mielecką synagogę.  Co ciekawe artysta pochodzący z Tarnowa Aleksander Plutzer również namalował obraz płonącej synagogi (tarnowskiej), chociaż nie był świadkiem wydarzeń. Przed wojną był nauczycielem w Tarnowie, bardzo prawdopodobne, że znali się z Abbą. Po wojnie podobnie jak Fenichel również wyemigrował do Izraela.

Abba kopiował wiele prac dawnych mistrzów, które chętnie kupowano.

 

Jego twórczość była bardzo zróżnicowana. Na początku artystycznej drogi inspirował się dokonaniami impresjonistów. Tworzył głównie pejzaże i portrety. Mocno oddziaływały na niego prace Jakuba Pfefferberga i Abrahama Neumanna. W czasie wojny tworzył głównie grafiki, podejmował w nich tematykę żydowską, rysował sceny z życia sztetli, synagogi.

 Posiadał również talent muzyczny (grał na skrzypcach) i sportowy (grał  w piłkę nożną w mieleckim klubie Makkabi).

 

Abba Fenichel zmarł 3 czerwca 1986 roku w Tel – Awiwie na zawał serca.  Jego żona Rachela zmarła w 2001 roku.





Na nagrobku znajduje się napis: Pamięci rodziców Heny i Izaaka i członków rodziny



Grób Fenichelów w Izraelu, zdjęcie: Internet

W 2008 roku w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa, w oddziale Muzeum - Stara Synagoga odbyła się wystawa (w dniach 28 czerwca - 31.10. 2008 roku) pt Artyści Żydowscy w Krakowie 1873-1939.
Abba Fenichel był jednym z artystów, którego prace zostały pokazane na tej wystawie.

Oto prace pokazane na wystawie (zdjęcia pochodzą z katalogu wystawy):




Pozostaję z życzeniem i nadzieją, że Fenichel doczeka się wystawy z prawdziwego zdarzenia w swoim rodzinnym mieście.

 

Tekst:

Izabela Sekulska

Tekst powstał w 2021 roku, uzupełniany w roku 2022, 2024, 2025.

Dziękuję za pomoc Aronowi Halberstamowi i Karolinie Ożóg.

Dziękuję Jackowi Krawczykowi za podzielenie się materiałami ze swoich zbiorów.

Dziekuję Bogdanowi Urbańczykowi za udostępnienie fragmentów książki Żydzi Dąbrowscy Jerzego Rzeszuto (wydawnictwo Kurier Dąbrowski, Dąbrowa Tarnowska 1993 rok).


Tekst jest wyłączną własnością autorki. Cytowanie możliwe jedynie za podaniem źródła.

 

iskabelamalecka@gmail.com

 


  

                    Drzewo genealogiczne rodziny Fenichel sporządzone przez Scotta Genzera


                                        Okładka książki z rysunkiem Abby Fenichela, zdjęcie: Internet


                                          Bałaguła (Furman) - kolekcja Muzeum  Historii Regionalnej w Mielcu



Obraz Abby wiszący w jednym z biur Muzeum Miasta Krakowa - oddział Stara Synagoga, zdjęcie Karolina Ożóg.



zdjęcie: Justyna Uliasz, grafika ze zbiorów Muzeum Historii Regionalnej




                         Skwer im. Abby Fenichela, w oddali dom Fenichelów (ul. Wąska 16)


                                Abba Fenichel, grafika przedstawia płonącą mielecką synagogę


                            Zdjęcia wnętrza synagogi w Dąbrowie Tarnowskiej: fot. Anna Stąpor

                          






 
            

                                          Portret Marca Chagalla, artnet.com


                                                    


                            zdjęcie pochodzi z katalogu wystawy Melitser Jidn Jom Kippur, wystawa ze zbiorów Stanisława Wanatowicza, Samorządowe Centrum Kultury w Mielcu, grafika pod tytułem Maszerujący ulicą


                                      Jak wyżej,grafika pod tytułem Żydzi w baraku

                                            

                                            Spis Judenratu, AP Rzeszów


                                        Podpis Abby Fenichela na kwestionariuszu złożonym w Związku Literatów i                                             dziennikarzy żydowskich (23 sierpnia 1945 rok), zbiory ŻIH


Kwestionariusz  i deklaracje kandydatów na członków Związku Literatów i Dziennikarzy Żydowskich, akta personalne Związku Literatów i Dziennikarzy Żydowskich, teczka 35, Indeks Osób


Portret kobiety, rysunek przedstawiający mielczanke Janinę Sikorowiczowne, zbiory Muzeum Historii Regionalnej w Mielcu 


Portret Kazimierza Bochniewicza, sędziego mieleckiego, Lwów 1935, zbiory MZB w Bieczu




                                                    Indeks osób represjonowanych, IPN straty


syn Isroela i Beili, Feivisch, zbiory ŻIH - cbj

syn Izraela, Pinkas, zbiory Muzeum Historii Regionalnej w Mielcu

zdjęcie: szukajwarchiwach


1922 rok
Info za: Tygodnik Sportowy : organ niezależny dla wychowania fizycznego młodzieży. 1922 nr 65


Zbiory prac Abby zgromadzone w Narodowej Bibliotece w Izraelu:

https://www.nli.org.il/en/a-topic/987007305920705171


Suplement

W listopadzie 2025 roku udało mi się zakupić książkę z ilustracjami Abby.







Biogram Fenichela przygotowowany przez Nataszę Styrnę do katalogu wystawy w 2008 roku:


Abba Fenichel
(1906, Mielec – 1986, Izrael), painter and graphic
artist. Studied at the Academy of Fine Arts in
Kraków (1930–1936) under Władysław Jarocki,
Wojciech Weiss and Jan Wojnarski. In 1937 his
works were exhibited in Tarnów. Participated in
exhibitions organized by the Association of Jewish
Painters and Sculptors in Kraków in February
and May 1939. Lived in the Kraków Ghetto
during wwii (this period is documented in his
drawings depicting the so-called deportation of
children – liquidation of the orphanage
during
the final stage of the liquidation of the Kraków
Ghetto by the Nazis in March 1943). Managed
to escape to the USSR. In 1946 a one-man show
presenting his prints and drawings was organized
in Kraków by the Society of Friends of the
Fine Arts. Having escaped to Israel in 1948, he
started to work as a lecturer at a college educating
art teachers in Tel Aviv and then went on
to establish the Institute of Painting and Sculpture
in Bat Yam. Major focus of his work was
book illustration; cooperated with Davar and
Davar Le-yeladim periodicals for many years.
Painted still lifes and genre scenes. The
leitmotif of his art were children. His prints
(woodcuts, lithographs, etchings and aquatints)
in which he used black-and-white contrasts
with extraordinary boldness and sensitivity
were of particularly high artistic value.

Należy zaznaczyć, że bardzo mało prawdopodobne jest przebywanie Abby w gettcie w Krakowie, ponieważ został aresztowany już w 1940 roku we Lwowie, na co wskazują rekordy z Indeksu Osób Reprejsonowanych IPN.

Przypisy:

1 Mark Verstandig, I rest my case, 

 Andrzej Krempa rękopis III wydania Zagłady Żydów Mieleckich

 

Korzystałam z:

 

Andrzej Krempa rękopis III wydania Zagłady Żydów Mieleckich

Mark Verstandig I rest my case, Northwestern University Press

Mielecka Podróż w czasie 1470 – 2020 55 historii na 550 lat miasta Mielca, redakcja   

Krzysztof Haptaś, Biblioteka Muzeum Regionalnego Nr 57, Mielec 2020

 Informacji ze strony http://edziennik.rzeszow.uw.gov.pl

Wikipedia

Spis Żydów z Mielca sporządzony przez Judenrat. APRz, Zespół 820, syg. 1

Mielecka Księga Pamięci 

AŻIH 303/V/425/ F 3877/60005 Wydział Ewidencji i statystyk 1945-1955. Centralna Kartoteka Żydów. Moses Fenichel.

materiałów przekazanych mi przez potomka Chawy Fenichel, Paula Astrow

IPN - Indeks Osób Represjonowanych

strona Instytutu Yad Vashem

file:///C:/Users/iskab/Downloads/Malarki_rzezbiarki_i_graficzki_z_krakowskiego_Zrze.pdf

Centralna Biblioteka Judaistyczna

https://mieleconline.pl/ludzie/abba-fenichel/

https://www-hamichlol-org-il.translate.goog/%D7%90%D7%91%D7%90_%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%9B%D7%9C?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl

JRI Poland 



.


źródło: Yad Vashem



1 komentarz:

  1. Bardzo interesujące. Szkoda, że tak wybitny autor wielu grafik i ilustracji a jedna jedyna prace ma muzeum w rodzinnym Mielcu.Rad bym pójść na wystawe poświeconą i ujrzeć mural lub tablice z "Plonaca synagogą" na skwerze Jego imienia.

    OdpowiedzUsuń

Szósta rocznica powstania Grupy Mayn Shtetele Mielec

   To już szósty rok działalności Grupy Mayn Shtetele Mielec.  Zapraszam do wspomnienia wydarzeń tego roku: LISTOPAD 2024r.   Na blogu...